متدولوژی توسعه نرم افزار بر اساس مدل RUP/ SOA- فاز آغازین

قبلاً در مطلبی با عنوان متدولوژی RUP/SOA به این نکته اشاره نموده بودم که برای توسعه یک نرم افزار بر اساس اصول معماری سرویس گرا می توان از یک مدل ترکیبی با عنوان متدولوژی RUP/SOA استفاده نمود. لذا در مطلب حاضر قصد دارم به تکمیل مطالب پیشین بپردازم.

متدولوژی RUP/SOA مشابه متدولوژی مشهور RUP از چهار فاز اصلی تشکیل شده است که در اینجا مسائل مهم هر فاز مورد بررسی قرار خواهد گرفت:

  1. فاز آغازین RUP بر روی شناخت نیازمندی ها و تحلیل و معماری کلی سیستم تمرکز می نماید و شامل چهار مرحله ذیل خواهد بود:
  • مصاحبه با خبرگان، مطالعه RFP و اسناد سازمان و تحلیل سیستم

تیم شناخت و تحلیل سیستم عمل شناخت سرویس های کسب و کار سازمان (فرایندهای کسب و کار/ موارد کاربرد) را از طریق مصاحبه با کارشناسان، مطالعه RFP و مطالعه اسناد ISO سازمان انجام می دهد

در انتهای این مرحله هر سیستم به چند دامین (domain) مشخص تقسیم می شود و سرویس های تجاری هر دامین نیز مشخص می شود. درگام بعدی با توجه به اولویت های سازمانی سرویس های کسب و کار اولویت بندی شده و مورد تحلیل قرار می گیرند.

  • مدل سازی و کنترل کیفیت سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی مرتبط با هر یک

تیم تحلیل سیستم، مدل سازی سرویس های کسب و کار سازمان اعم از فرایندهای کسب و کار و موارد کاربرد را بر اساس اولویت بندی اشاره شده در دستور کار قرار می دهد.

بعد از تحلیل و مدلسازی سرویس های کسب و کار، مدلسازی منابع اطلاعاتی کسب و کار سازمان اعم از فرم ها و گزارشات مورد نیاز سازمان نیز در دستور کار تیم تحلیل قرار می گیرد.

سپس معمار ارشد سیستم به بررسی کیفیت، یکپارچگی و جامعیت مدل سرویس های کسب و کار اعم از فرایندهای کسب و کار و موردکاربردها و هچنین مدل منابع اطلاعاتی می پردازد. در صورت وجود ایراد مستندات جهت اصلاحات بعدی به تیم تحلیل سیستم عودت داده می شود و در صورت تایید مدل ها نسخه اولیه مدل سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی سازمان از پیمانکار به کارشناس خبره کارفرما ارسال می شود.

در ادامه دو گام “طی مراحل استصوابی سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی مرتبط با هر یک” و “تهیه کلیه مستندات پایانی فاز آغازین و طی مراحل استصوابی آن” بصورت همزمان دنبال خواهد شد.

  • طی مراحل استصوابی سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی مرتبط با هر یک

نسخه اولیه مدل سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی مربوط به آن توسط کمیته فنی (متشکل از کارشناسان خبره کارفرما، تیم تحلیل و معمار ارشد سیستم) مورد بررسی، اصلاح و یا تایید قرار می گیرد.

در ادامه مدل سرویس های کسب و کار و منابع اطلاعاتی مربوطه توسط مالک سرویس کسب و کار مربوطه (معاون سازمان یا مسوول واحد مربوطه) مورد بررسی و تایید نهایی قرار می گیرد.

مرحله نهایی کار، تصویب نهایی نسخه تایید شده سرویس های کسب و کار سازمان و منابع اطلاعاتی مرتبط با آن توسط مدیر پروژه کارفرما می باشد.

  • تهیه کلیه مستندات پایانی فاز آغازین و طی مراحل استصوابی آن
کلیه مستندات پایانی فاز شناخت شامل واژه نامه کسب و کار، قوانین کسب و کار، چشم انداز، سند مشخصات نیازمندی های نرم افزار (SRS)، سند تسهیم فیزیکی سرویس های کسب و کار و نمودار سلسله مراتبی سرویس های کسب و کار توسط تیم تحلیل و معمار ارشد سیستم تهیه می گردد.
معمار ارشد سیستم وظیفه کنترل کیفی، اصلاح و تایید نهایی مستندات پایانی فاز شناخت را بر عهده دارد.
سپس مدیر پروژه پیمانکار مستندات پایانی فاز شناخت را جهت تایید اولیه در اختیار کمیته فنی قرار می دهد. کمیته فنی بعد از بررسی، اعمال نظر و تایید نهایی، مستندات را در اختیار مدیر پروژه کارفرما قرار می دهد و تصویب نهایی مستندات پایانی فاز آغازین صورت می پذیرد.

بعد از پایان دو گام بالا هر تغییر در مستندات مصوب شده سازمان بر اساس مکانیزم های تعیین شده در برنامه مدیریت تغییر دنبال خواهد شد. لازم به ذکر است، وزن و ارزش ریالی طراحی و پیاده سازی هر سرویس کسب و کار در سند تسهیم فیزیکی سرویس های کسب و کار مشخص شده است که در فازهای بعدی نیز مورد مراجعه و به روزرسانی قرار می گیرد.

تا اینجا اهم مسائل مطرح در فاز آغازین پروژه مورد بررسی قرار گرفت. در مطالب آتی فاز تفصیل متدولوژی RUP/SOA مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مرحله نهایی کار تصویب نهایی نسخه تایید شده سرویس های کسب و کار سازمان و منابع اطلاعاتی مرتبط با آن توسط مدیر پروژه کارفرما می باشد.

This entry was posted in معماری سرویس گرا-SOA, مهندسی نرم افزار. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید