متدولوژی توسعه نرم افزار بر اساس مدل RUP/ SOA- فاز تفصیل

فاز دوم متدولوژی توسعه نرم افزار RUP/SOA (فاز تفصیل) شامل شش گام اصلی ذیل می باشد:

  • اصلاح و بهینه سازی سرویس های کسب و کار و تصویب آن مشابه فاز آغازین

اصلاح و بهینه سازی سرویس های کسب و کار اعم از موارد کاربرد و فرایندهای کسب و کار توسط تیم تحلیل انجام می شود. سپس کنترل و تایید کیفی آن توسط معمار ارشد صورت می پذیرد و به کمیته فنی جهت اعمال نظر و تایید ارسال می شود. در ادامه، تاییدیه مالک سرویس های کسب و کار اخذ می شود و تصویب نهایی توسط مدیر پروژه کارفرما انجام می گردد.

  • استخراج فهرست سرویس های کاربردی مورنیاز و اولویت بندی آنها

با بهره گیری از ماتریس CRUD (افینیتی) فهرست سرویس های کاربردی مورد نیاز جهت تحقق سرویس های کسب و کار بهینه استخراج می شود و اولویت طراحی و پیاده سازی هر کدام تعیین می شود.

  • طراحی اولیه و کنترل کیفی هریک از سرویس های کاربردی

در این مرحله، تیم طراحی وظیفه طراحی اولیه کلیه مدل های نرم افزاری را بر عهده می گیرد. این مدل ها شامل موارد ذیل می باشند:

  • طراحی مورد کاربردهای (use-case) نرم افزاری هر سرویس کاربردی
  • طراحی فرایندهای نرم افزاری هر سرویس کاربردی به یکی از دو روش ذیل:
  1. تبدیل نمودارهای BPMN به مدل طراحی فرایند مربوطه (مدل BPEL یا XPDL) با استفاده از قابلیت های ابزارهای مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر (Case Tools)-  برای مثال با استفاده از ابزار Visual Paradigm
  2. طراحی نمودار فعالیت ( Swimlane Diagram) با نگاه سیستمی (توجه به وضع مطلوب و گردش کار نرم افزار نهایی)

توضیح: روش اول به ایده های سرویس گرایی مبتنی بر فرایند (SOA-BPM) نزدیک تر است، اما روش دوم به ایده های شی گرایی مبتنی بر RUP نزدیک می شود.

  • طراحی نمونه اولیه رابط کاربری (user-interface prototype) هر سرویس کاربردی
  • طراحی نمودار کلاس هر سرویس کاربردی
  • ساخت نمودار موجودیت رابطه هر سرویس کاربردی با کمک ابزارهای مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر (Case tools) از روی نمودار کلاس- برای مثال با استفاده از ابزار Visual Paradigm
  • طراحی نمودار های وضعیت مورد نیاز برای هر سرویس کاربردی

بعد از طراحی اولیه مدل های فوق، معمار ارشد وظیفه کنترل کیفی، اصلاح مدل ها با کمک تیم طراحی و تایید نهایی مدل های طراحی اولیه هر سرویس کاربردی را بر عهده می گیرد.

  • طی مراحل استصوابی (بررسی، اصلاح و تصویب نهایی) مدل های طراحی اولیه هر سرویس کاربردی
  1. در ادامه مدیر پروژه پیمانکار اولین نسخه از مدل های طراحی اولیه را در اختیار کارفرما قرار می دهد.
  2. مدل نمونه اولیه رابط کاربری هر سرویس توسط کمیته کاربری مورد بررسی، اصلاح و تایید قرار می گیرد. کمیته کاربری شامل اعضای کمیته فنی (افراد فنی درگیر در تحلیل و طراحی سیستم)، مالک سرویس های کسب و کار سازمان، مدیر پروژه پیمانکار، مدیر پروژه کارفرما و تعدادی از کاربران نهایی می باشد.
  3. سایر مدل های طراحی شده نیز توسط کمیته فنی مورد بررسی، اصلاح و تایید نهایی قرار می گیرد.
  4. بعد از تایید نمونه اولیه رابط کاربری توسط کمیته کاربری و سایر مدل های طراحی شده توسط کمیته فنی، تصویب نسخه نهایی مدل های طراحی در دستور کار مدیر پروژه کارفرما قرار می گیرد.
  • طراحی تفصیلی هر یک از سرویس های کاربردی
  1. تیم طراحی وظیفه طراحی تفصیلی مورد کاربردها، فرآیندهای نرم افزاری، نمودار کلاس، نمودار موجودیت رابطه، رابط کاربری و نمودار وضعیت سرویسهای کاربردی را بر عهده دارد. این تیم، طراحی نسخه اولیه نمودار توالی، مولفه و استقرار هر سرویس کاربردی را نیز در دستور کار قرار می دهد. تهیه کلیه مستندات پایانی فاز تفصیل شامل سند معماری نرم افزار، واژه نامه سیستمی، قوانین سیستمی، ماتریس CRUD و نمودار سلسله مراتبی سرویس های کاربردی نیز از وظایف مهم تیم طراحی در این مرحله می باشد.
  • طی مراحل استصوابی (بررسی، اصلاح و تصویب نهایی) مدل ها و مستندات طراحی تفصیلی هر سرویس کاربردی
  1. در ادامه، معمار ارشد وظیفه کنترل کیفی، اصلاح و تایید نهایی مدل های طراحی تفصیلی سرویس های کاربردی و مستندات پایانی فاز تفصیل را بر عهده دارد.
  2. سپس مدیر پروژه پیمانکار، مدل های طراحی تفصیلی و مستندات پایانی فاز تفصیل را در اختیار کارفرما قرار می دهد.
  3. مدل های طراحی تفصیلی و مستندات پایانی فاز تفصیل توسط کمیته فنی مورد بررسی، اصلاح و تایید نهایی قرار می گیرد.
  4. بعد از تایید مدل های طراحی تفصیلی و مستندات پایانی فاز تفصیل توسط کمیته فنی، تصویب نسخه نهایی آنها در دستور کار مدیر پروژه کارفرما قرار می گیرد.
  • تبدیل نمودارهای BPMN به مدل طراحی فرایند مربوطه (مدل BPEL یا XPDL) با استفاده از قابلیت های ابزارهای مهندسی نرم افزار به کمک کامپیوتر (Case Tools)-  برای مثال با استفاده از ابزار Visual Paradigm
  • طراحی نمودار فعالیت ( Swimlane Diagram) با نگاه سیستمی (توجه به وضع مطلوب و گردش کار نرم افزار نهایی)

توضیح: روش اول به ایده های سرویس گرایی مبتنی بر فرایند (SOA-BPM) نزدیک تر است، اما روش دوم به ایده های شی گرایی مبتنی بر RUP نزدیک می شود.

This entry was posted in معماری سرویس گرا-SOA, مهندسی نرم افزار. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید