چکیده طرح پژوهشی استانی “مطالعه امکان سنجی جایگزینی کارت هوشمند ملی به عنوان تنها سند شناسایی ایرانیان در استان خراسان جنوبی”

در سال گذشته،با پیشنهاد اداره کل ثبت احوال استان خراسان جنوبی و بر اساس اولویت های پژوهشی سازمان ثبت احوال کل کشور، بنده فعالیت بر روی یک طرح پژوهشی استانی با عنوان”مطالعه امکان سنجی جایگزینی کارت هوشمند ملی به عنوان تنها سند شناسایی ایرانیان در استان خراسان جنوبی” را آغاز نمودم. طرح مذکور که مجری آن بنده و همکاران آن آقای فتح نیا و خانم ها علی آبادی و عطایی می باشد، با حمایت اداره کل ثبت احوال استان خراسان جنوبی، دانشگاه صنعتی ییرجند و استانداری خراسان جنوبی در تیرماه ۱۳۹۱ با موفقیت به پایان رسید. چکیده مبسوط و کلمات کلیدی این طرح در ادامه قابل مشاهده است:

چکیده: طرح کارت ملی هوشمند ایران در حال حاضر در مرحله پایلوت قرار دارد و به زودی وارد فاز سوم یعنی استقرار در کلیه استان های کشور خواهد شد. بر این اساس، ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی هر استان جهت استقرار آرام سیستم کارت ملی هوشمند و تداوم عملیات آن ضروری می نماید. لذا این پژوهش تلاش دارد با ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی ثبت احوال خراسان جنوبی جهت اجرای طرح کارت ملی هوشمند به تقویت آمادگی الکترونیکی استان مذکور جهت اجرای طرح کارت ملی هوشمند بپردازد. برای ارزیابی میزان آمادگی الکترونیکی این سازمان با کمک مصاحبه نیمه ساخت یافته با مدیران استانی این سازمان، اقدامات صورت گرفته و یا برنامه ریزی شده توسط ایشان در خصوص هر یک از جنبه های اصلی مرتبط با طرح ملی کارت هوشمند با تجارب مهم استانی استقرار کارت ملی هوشمند مقایسه شد و کفایت یا عدم کفایت اقدامات مذکور مورد ارزیابی قرار گرفت.

برای تشخیص تجارب مهم استانی استقرار کارت ملی هوشمند، ابتدا عوامل کلیدی موفقیت و شکست و همچنین مهم ترین تجارب استقرار انوع کارت های هوشمند در دنیا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و در قالب یک مدل ارائه گردید، سپس با تجمیع و خلاصه سازی داده های مدل قبلی، چارچوب پیشنهادی اولیه تجارب استقرار انواع کارت های هوشمند ارائه شد. چارچوب پیشنهادی اولیه با کمک یک پرسشنامه محقق ساخته توسط ۴۲ نفر از کارشناسان و مدیران این سازمان مورد ارزیابی و بومی سازی قرار گرفت. روش تحلیل داده های این پرسشنامه، آزمون T تک نمونه ای و آزمون فریدمن با کمک نرم‌افزارهای SPSS 20 و Excel 2007 می باشد. بدین ترتیب، تجارب مهم استانی استقرار کارت ملی هوشمند ارائه شد که می تواند مورد استفاده کارشناسان و مدیران ثبت احوال کل کشور و همچنین متخصصان کارت های هوشمند قرار گیرد.

بر اساس نتایج این پژوهش، این استان از آمادگی نسبتاً مطلوبی جهت اجرای طرح مذکور برخوردار می باشد، اما پیشنهاد می‌شود با برنامه ریزی بیشتر در زمینه‌های مشخص شده در پژوهش (حدود ۱۲ درصد از تجارب استانی)، محدودیت های پذیرش طرح در استان را رفع نمایند. در ضمن، با توجه به آن که بسیاری از اقدامات یا باید به شکل ملی پیگیری شود و یا پس از ابلاغ توسط مرکز قابلیت پیگیری و اجرا در استان را خواهد داشت، به مدیران طرح کارت ملی هوشمند نیز توصیه می گردد، برنامه ها و فرایندهای مرتبط با طرح را حداقل شش ماه قبل از شروع رسمی طرح در اختیار استان ها قرار دهند. در در پایان خاطر نشان می شود، هرچند این پژوهش بر روی اداره کل ثبت احوال استان خراسان جنوبی متمرکز شده است، اما با توجه به شباهت های موجود در ماموریت و ساختار تمام ادارات کل ثبت احوال کشور، ثبت احوال سایر استان ها نیز می توانند از نتایج و دستاوردهای این تحقیق بهره برداری نمایند.

کلیدواژه ها: امکان سنجی، آمادگی الکترونیکی، طرح کارت ملی هوشمند ایران، کارت هوشمند، عوامل کلیدی موفقیت (CSF)، عوامل کلیدی شکست (CFF)، تجارب استقرار، استان خراسان جنوبی

This entry was posted in دولت الکترونیکی, طرح پژوهشی, کارت هوشمند. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید