چکیده طرح پژوهشی خاتمه یافته “آسیب شناسی اجرای نظارت الکترونیکی در دستگاه های اداری استان خراسان جنوبی”

بازرسی کل  استان خراسان جنوبی که یکی از مهم ترین نهاد­های نظارتى در استان خراسان جنوبی می­باشد، همانند سایر استان­های کشور، تلاش دارد سامانه­ های نظارت الکترونیکى را در استان مستقر نماید و در این مسیر، توفیقات و محدودیت­هایى نیز داشته است. بدیهى است که کشف و شفاف سازى این موانع و محدودیت­ها مى تواند علاوه بر تقویت سیستم نظارت الکترونیکی، فعالیت­هاى بازرسی کل استان را تسهیل و تسریع کند. لذا این پژوهش با توجه به این ضرورت، موضوع حاضر را انتخاب و به دنبال آسیب ­شناسی و رفع موانع و محدودیت­هاى اجرای نظارت الکترونیکى بر اساس سامانه ­های نظارت الکترونیکی موجود بازرسی استان شامل سامانه ملی رسیدگی به شکایات و اعلامات و سامانه کشوری نظارت بر معاملات دستگاه­های اجرایی می باشد.

برای نیل به این هدف، در این تحقیق ابتدا پیشینه مباحث مربوط به نظارت و بازرسی و نظارت الکترونیکی مرور گردید، سپس اقدامات سازمان بازرسی کل کشور جهت تحقق نظارت الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه با توسعه یک مدل مفهومی بر مبنای مطالعه گسترده ادبیات موضوع، ۳۷ فرضیه این تحقیق ایجاد گردید، سپس با اجرای پرسشنامه و مصاحبه با سه دسته از کاربران شامل شهروندان، کارشناسان و مدیران بازرسی کل استان و کارشناسان و مدیران دستگاه­های اجرایی استان و مراجعه به آمار استخراجی از سامانه ­های نظارتی الکترونیکی استان، ۲۴ مورد از فرضیات تحقیق در ارتباط با هر یک از سامانه ­های مذکور اثبات شد و سایر فرضیات نیز رد شد. در پایان و پس از شناسایی فهرست نهایی موانع و محدودیت­های اجرای نظارت الکترونیکی در استان، دو چارچوب ساخت ­یافته جدید شامل مجموعه ای از پیشنهادات و راهکارها جهت رفع آسیب­های موجود هر یک از سامانه ­های مذکور ارائه شد که می ­تواند توسط بازرسی کل و دستگاه­های اجرایی استان خراسان جنوبی مورد استفاده قرار گیرد. در ضمن، سازمان بازرسی کل کشور و بازرسی کل سایر استان­های کشور نیز می توانند از نتایج این تحقیق جهت بهبود سامانه­ های نظارت الکترونیکی این سازمان بهره­ برداری نمایند.

کلمات کلیدی: نظارت الکترونیکی، موانع و محدودیت­ها، آسیب ­شناسی، دستگاه­های اجرایی، استان خراسان جنوبی، سامانه­ های نظارت الکترونیکی، سازمان بازرسی کل کشور، رسیدگی به شکایات، نظارت بر معاملات

متن فوق، چکیده طرح پژوهشی بنده بود که با همکاری جناب آقای مسلم خسروی زارگز و با تصویب و حمایت مالی مرکز مطالعات و پژوهشهای سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی کل کشور در آذرماه ۱۳۹۲ رسماً خاتمه یافت.

لذا بدینوسیله از همکاری صمیمانه بازرسی کل استان خراسان جنوبی و دستگاه‌های اجرایی استان خراسان جنوبی جهت اجرای طرح مذکور سپاسگذاری و قدردانی می‌گردد.

This entry was posted in دولت الکترونیکی, سلامت اداری و مبارزه با فساد, طرح پژوهشی, نظارت الکترونیکی. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید