تکرار یک رمز عبور در چند سایت متفاوت، یک عادت الکترونیکی پرخطر

امروزه برای استفاده از خدمات اینترنتی هر وب سایتی شما ابتدا باید در آن عضو شوید. با فراگیرشدن اینترنت، تعداد ثبت نام های شما در سایت های مختلف، بیشتر و بیشتر می شود. شما برای دریافت بلیط هواپیما، راه آهن و اتوبوس، رزرو هتل، پرداخت قبض آب و گاز و برق و تلفن و … باید در سایت هر کدام به صورت جداگانه ثبت نام کنید و عضو شوید.
نام کاربری هر کاربر در سایت های مختلف معمولاً یا یکسان است و یا همان ایمیل کاربر است. کاربران معمولاً بسته به درجه محافظه کاربودنشان، بین یک تا چند رمز عبور دارند و از آنها برای login نمودن به وب سایت های مختلف استفاده می نمایند. تعدادی از کاربران آماتور، هم از همان رمز ایملیشان برای ثبت نام در سایر سایت ها استفاده می کنند.
با این تفاسیر، در صورتی که یکی از این وب سایت های مرتبط با کاربر، هک شود و یا مدیران آن به دلایل مختلف، قصد تخلف و سرک کشیدن در سایر اطلاعات مرتبط با کاربران را داشته باشند (مثلاً دسترسی به اطلاعات ایمیل یک بازیگر مشهور)، توجه به شباهت نام کاربری و رمز عبور کاربران، افراد خاطی با با مشکل چندانی مواجه نخواهند بود و اطلاعات بسیاری از کاربران نیز به آسانی در اختیار آنها خواهد بود.
نظر به آن که با افزایش تعداد کاربران و سایت ها، ریسک امنیتی مذکور حادتر می شود، چاره جویی برای آن بسیار ضروری می نماید و عدم توجه به موقع به آن، کاربران و سازمان ها را با مشکلات امنیتی جدی مواجه خواهد نمود. بیایید برای یک بار هم که شده، علاج واقعه قبل از وقوع کنیم. برای آشنایی با راه های مقابله و کاهش این ریسک امنیتی، مطالب بعدی وبلاگ در این خصوص را دنبال نمایید.

This entry was posted in امنيت فناوري اطلاعات, نقد فناوري اطلاعات. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید