علاقه عجیب دیجی کالا برای تبدیل شدن به اولین یونیکورن یک میلیارد دلاری ایران با تناقض‌گویی‌های متعدد ادامه دارد!؟

تک راسا امروز (۲۶ آذر ماه ۱۳۹۶) گزارش داده است که دیجی‌کالا در یک کنفرانس خبری که در محل مرکز پردازش این شرکت در غرب تهران برگزار شده است، مجددا بر تبدیل شدن دیجی کالا به اولین یونیکورن ۱ میلیارد دلاری ایرانی تا پایان سال تاکید کرده است.

تک راسا نوشته است:

به گفته بنیانگذاران دیجى‌کالا، ارزش محاسبه شده این شرکت که بر مبنای محاسبات صورت گرفته بر اساس گزارش اخیر عملکرد صد روزه دولت اعلام شده (۵٠٠ میلیون دلار) مربوط به سال ٩۴ بوده و ارزش کنونى این شرکت در حال حاضر بالاتر از این ارقام است.

پیشتر بر اساس محاسبه پامگرنت، ارزش دیجی‌کالا ۷۵۷ میلیون یورو برآورد شده بود.

به گفته بنیانگذاران دیجى‌کالا، پیش بینی می‌شود با توجه به توسعه زیرساخت‌ها و روند پیش رو، امسال ارزش این شرکت از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.

————

چند نکته درباره ادعای امروز دیجی‌کالا

ارزشگذاری ۱۵۰ میلیون دلاری دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۳ باعث تعجب منتقدین و دوستان دیجی‌کالا شده بود که قبلاً در مطلب زیر به آن پرداختیم.
http://itexpert.ir/blog/?p=629

دیجی کالا مگ در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۶ (https://goo.gl/jEgaFm ) ادعا کرده بود که “دیجی‌کالا به عنوان بزرگ‌ترین کسب وکار اینترنتی ایران طی ده سال گذشته به طور متوسط رشد سالانه ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده است”.

اما امروز دیجی‌کالا در یک موضع گیری تازه، مدعی شده است که ارزش دیجی کالا در سال ۱۳۹۴، ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این ادعا به این معنی است که دیجی کالا از سال ۱۳۹۳ تا سال ۱۳۹۴، رشد ۳۳۳ درصدی را تجربه کرده است!

سوال ۱: در فاصله سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ چه اتفاقی رخ داده است که ارزش دیجی‌کالا به یکباره ۳۳۳ درصد رشد کرده است و از ۱۵۰ میلیون دلاری به ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است؟

سوال ۲: چرا در مصاحبه یک هفته پیش دیجی‌کالا، از رشد سالیانه ۱۰۰ درصدی صحبت شده بود، اما اشاره‌ای به رشد ۳۳۳ درصدی نشده است!

به دیجی کالا که سمبل جامعه استارتاپی ایران است، مجدداً پیشنهاد می‌شود بجای برگزاری مصاحبه‌های خبری متعدد و نشر اخبار متناقض و بی‌اعتبار کردن چهره خود و جامعه استارتاپی ایران، داده‌های لازم برای ارزش‌گذاری خود را بصورت شفاف منتشر کند.

سخن پایانی با اکوسیستم کارآفرینی ایران: سکوت دربرابر تناقض‌گویی‌های غول‌های میلیاردی استارتاپی ایران به معنای حمایت از آنها نیست،‌ بلکه خیانت به کل اکوسیستم استارتاپی ایران است.

فراموش نکنیم که خودروسازان ایرانی به دلیل حمایت‌های بی‌پایان دولتی (تعرفه‌های سنگین واردات) و در سایه سکوت مردم، بصورت آرام‌ و خزنده از ماموریت خود یعنی تولید خودرو فاصله گرفته‌اند و بسرعت در حال استحاله از یک تولیدکننده به یک شرکت بازرگانی و مونتاژ خودروهای گران قیمت و بی‌کیفیت چینی هستند.

نباید اجازه دهیم، غول‌های استارت آپی نیز مسیر غلط خودروسازان را ادامه دهند.

حسین مرادی، ۲۶ آذر ۱۳۹۶

This entry was posted in استارتاپ, روندهای جدید فناوری اطلاعات, عمومي, نقد فناوري اطلاعات, کارآفرینی و اقتصاد مقاومتی. Bookmark the permalink.