رویایی نزدیک: تولید نرم افزار بدون برنامه نویسی!

یکی از جهت گیری های جدی دنیای نرم افزار، کاهش و حذف تدریجی برنامه نویسی و کار کارشناسی IT است. این مساله، توسط بنگاه های مشاوره فناوری اطلاعات معتبری چون Gartner نیز تایید شده است. ریشه این مساله در افزایش بهره وری فرایند تولید و مصرف نرم افزار است. دلایلی که باعث افزایش بهره وری نرم افزار شده، شامل بلوغ و مکانیزاسیون فرایند تولید نرم افزار، مدیریت جهانی دانش نرم­ افزار و تغییر الگوی تولید و مصرف نرم افزار است.
تغییرات الگوی تولید و مصرف نرم افزار، شامل حرکت از ساخت سفارشی برای هر مشتری به اسمبلی نرم افزار برای هر مشتری، اجاره نرم­ افزارهای عمومی (نرم افزار به صورت سرویس- SaaS) و خرید نرم افزارهای سازمانی عمومی است. در دو الگوی اجاره وراست به چپ خرید نرم­ افزارهای عمومی، تخصصی شدن و متمرکز شدن فرایند تولید نرم افزار در شرکت­های نرم افزاری بزرگ (مانند مایکروسافت و SAP)، حجم کار تولید و برنامه نویسی کمتری را کمتر نموده است که باعث افزایش بهروه وری در این خصوص شده است. الگوی اسمبلی نرم افزار نیز با تمرکز بر رویکردهای جدیدی چون معماری سرویس گرا (SOA)، مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPM) و معماری مدل مدار (MDA) و با کاهش نیاز به کارشناسان نرم افزار و جایگزین نمودن آنها با کارشناسان طراحی فرایند و معماری سیستم، سبب کاهش نیاز به کار کارشناسی در حوزه نرم افزار شده است.
نتیجه این که کارشناسان و شرکت های تولید کننده نرم افزار که روی الگوی ساخت سفارشی تمرکز نموده­ اند، برای حفظ و ارتقای جایگاه راهبردی خود، حتماً باید الگوهای جدید تولید و مصرف نرم افزار را نیز در دستور کار خود قرار دهند. کارشناسان IT هم باید از مباحث معماری سیستم و تحلیل کسب و کار و طراحی فرایند هم سر رشته داشته باشند تا در آینده از جایگاه شغلی مناسبی برخوردار باشند.

مطلب بالا چکید سخنرانی من در سومین همایش نرم افزارهای سازمانی و دولت الکترونیکه که در بهمن ۸۷ در قشم ارائه شد.
برای دریافت فایل ارائه، این جا رو کلیک کنید. اگه سوالی یا ابهامی هم بود، من در خدمتم.
This entry was posted in روندهای جدید فناوری اطلاعات, مهندسی نرم افزار. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید