مالی چی ها، دشمن توسعه IT در سازمان های بزرگ!

یکی از عوامل کلیدی شکست پروژه های IT، مسئله مالیه. اگه میخواین علتشو بدونین، مطلب زیر رو بخونین.
همونطوری که همتون می دونین، یکی از اهداف اصلی فناوری اطلاعات، نوآوری سازمانی و کاهش بروکراسی اداریه، اما متاسفانه اکثر پیمانکارهای پروژه های IT، توی بروکراسی فرایند پرداخت مالی گرفتار میشن و به گل میشینن. پول که دیر می رسه یا نمی رسه، کارکنان انگیزه ای برای کار کردن ندارن. بی انگیزگی کارکنان، ریشه مشکلات بعدی مثل کیفیت پایین سیستم نهایی و به تاخیر افتادن پروژه میشه. در نهایت هم یه پروژه IT دیگه به دست پر برکت مالی چیای سازمان fail میشه.
به دلیل حساسیت سازمان روی مسائل مالی، مالیچیای سازمان ها معمولاً حکومت خودمختاری توی سازمان دارن و از هیچ کسی حساب نمی برن. این خودمختاری باعث شده تا در اکثر پروژه های اتوماسیون، واحد مالی از قلمرو پروژه ها حذف بشه. به نظر من، این خودمختاری یکی از ریشه های جدی شکست پروژه های فناوری اطلاعاته.
جالب اینه که واحدهای مالی زودتر از بقیه بخش های سازمان صاحب IT شدن، اما نوع بهره گیری اونا از این ابزار، کاملاً سنتیه. اونا از فناوری اطلاعات صرفاً برای ذخیره و بازیابی اطلاعات مالی استفاده می کنن و به این راحتیا اجازه نمی دن فرایندها و سیستم های واحد مالی، ارتباط درستی با کلان فرایندها و سیستم های یکپارچه سازمان داشته باشه.
نتیجه این که اگه می خواین یه پروژه IT دیگه fail نشه، اتوماسیون فرایندهای مالی رو در اولویت او اتوماسیون قرار بدید، نه آخر (متاسفانه در حال حاضر، در اولویت آخر قرار داره). توی اتوماسیون واحد مالی هم باید از آخرین فناوری ها و روش های بهینه سازی سیستم چون سیستم های مالی فرایند محور استفاده کنید، نه سیستم هایی با معماری سنتی که فقط کارشون ذخیره و بازیابی اطلاعاته.

This entry was posted in نقد فناوري اطلاعات. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید