تجارب توسعه و استقرار سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (BPM)- بخش دوم

پیرو مطلب تجارب توسعه و استقرار سیستم های مدیریت فرایند کسب و کار (بخش اول)، این بار قصد دارم حداقل نیازمندی های عملکردی مورد انتظار از یک موتور BPM را فهرست کنم. پیش نویس این نیازمندی ها، در انتهای مرحله تحلیل و طراحی یه پروژه واقعی BPM توی ایران تهیه شد که دو سال پیش درگیرش بودم. این فهرست، توی کارای بعدی بالغ تر شد و نهایتاً این چیزی شده که شما در این جا می بینید. امیدوارم بدردتون بخوره.

فهرست حداقل نیازمندی های عملکردی مورد انتظار از یک موتور BPM :
1- پشتیبانی از الگوهای طراحی مورد نیاز شامل
۱-۱ فرایندهای سلسله مراتبی (فرایند و زیر فرایند)
۲-۱ ارتباط فرایندها و سرویس ها با یکدیگر شامل:

استفاده مجدد (بسط عمودی) از سایر فرایندهای سیستم
آغاز نمودن (Initiate) سایر فرایندهای سیستم (اتصال افقی فرایندهای سیستم با سایر فرایندها)
استفاده مجدد (بسط عمودی) از سرویس های خارجی
آغاز نمودن سرویس های خارجی
اتصال افقی فرایندهای سیستم با سرویس های خارجی

۳-۱ پشتیبانی از رویدادهای شروع، پایان و میانی شامل:

رویدادهای زمانی (رسیدن به زمانی بخصوص یا گذشتن از زمان تعریف شده)
رویدادهای قانون محور (برآورده شدن شرطی خاص)
نکته قابل توجه این است که اکثر BPMS ها از رویدادهای میانی به درستی پشتیبانی نمی کنند

۴-۱ Role-based بودن سیستم مدیریت فرایند

در صورت وجود چندین نمونه از یک اکتور در سیستم، باید با ترسیم یک خط (sequence) بین دو اکتور، وظیفه مورد نظر به کارتابل شخص مورد نظر ارسال شود (مثلاً در صورت وجود ۵۰۰ نمایندگی فروش و یک سازمان فروش در سیستم فروش، باید بتوان با ترسیم یک خط بین سازمان فروش و نمایندگی فروش، تمام مبادلات بین این دو اکتور را پوشش داد. یکی از مشکلات بعضی از BPMS ها این است که در صورت نیاز به ارجاع یک وظیفه بین سازمان فروش و نمایندگی های فروش، باید ۵۰۰ مسیر مختلف بین سازمان فروش و نمایندگی های فروش ترسیم شود!)
۵-۱ توانایی Compensation فرایندها

۲- مولفه ای جهت مدیریت فرایندهای در حال اجرا شامل:

توقف سایر فرایندها توسط یک فرایند
بلوکه نمودن و آزاد کردن سایر فرایندها
غیرفعال شدن گزینه انتخاب وظیفه مورد نظر از کارتابل به صورت موقتی

۳- مدیریت دسته ای وظایف

اعمال یک شرط یا فانکشن خاص بر روی دسته ای از وظایف موجود در کارتابل (مثلاً تایید یا رد همزمان چندین فرایند)
۴- امکان جستجوی entity در حال گردش در کارتابل
۵- مانیتورینگ فعالیت های کسب و کار (BAM)

امکان مانیتورینگ گرافیکی وظیفه ای بخصوص
امکان مانیتورنیگ فرایندی بخصوص

This entry was posted in مدیریت فرایندهای کسب و کار-BPM, معماری سرویس گرا-SOA, مهندسی نرم افزار. Bookmark the permalink.

پاسخ دهید