اگر می‌خواهید کارآفرین شوید، ماه‌عسل آن را فراموش کنید!

مقایسه رویدادهای استارتاپی با واقعیات راه‌اندازی یک استارت‌آپ (به قلم حسین مرادی)

برگزاری رویدادهای کارآفرینی و آموزش عملی کارآفرینی از این جهت ضرورت دارد که افراد بتوانند در یک فضای شبیه سازی شده و در یک زمان محدود و فشرده, بصورت عملی, اصول راه اندازی یک استارتاپ رو فرا بگیرند، انگیزه لازم در این خصوص را بدست بیاورند، تیم سازی کنند، و شکست و موفقیت را تجربه کنند و به همین دلیل، بنده همیشه از طرفداران و حامیان برگزاری رویدادهای عملی استارتاپی بوده و هستم.

ولی نباید فراموش کرد که این رویدادها تنها برشی شیرین از مسیر پر پیچ و خم کارآفرینی هستند و می‌توان آنها را ماه‌عسل کارآفرینی نامید!

چرا که در این رویدادها، معمولاً با افرادی روبرو هستیم که همه علاقه‌مند به کار و کارآفرینی هستند و غالب برگزارکنندگان، مربیان، داوران و حتی سایر شرکت‌کنندگان در رویداد, نگاه برد و باخت و منفعت‌گرایانه بلندمدت به این رویدادها ندارند.

اما اگر تصمیم گرفتید وارد کارزار سخت کارآفرینی شوید، ماه‌عسل آن را فراموش کنید!
چرا که وقتی ما در عمل, دست بکار میشویم و به اصطلاح، استارتاپ خودمان را راه‌اندازی میکنیم، با مفهومی عام به نام مردم طرف می شویم که بسیاری از آنها، اصلا با مفهوم استارتاپ آشنا نیستند و علاقه به آشنایی با آن هم ندارند و حتی با هر تغییری در سبک زندگی خود مخالف هستند.

بخش تلخ‌تر کارآفرینی زمانی خودش را نشان می‌دهد که برخی از دوستان و همراهان شما در ماه عسل کارآفرینی، در هنگام راه‌اندازی واقعی یک استارتاپ به دلایلی چون تضاد منافع (مانند اشتراک در بخشی از بازار هدف دو استارتاپ)، حسادت و تنگ‌اندیشی و مانند آن از همراهی با شما دست می‌کشند و حتی برخی از آنها در مسیر رشد شما سنگ‌اندازی می‌کنند که این مقطع را می‌توان ماه تلخ کارآفرینی دانست.

پی نوشت:اینها برداشت شخصی بنده به عنوان کسی است که سابقه برگزاری یک رویداد موفق استارتاپ ویکند و دو اردوی کارآفرینی (بوت کمپ) رو داشته‌ام و در حدود ۱۰ رویداد استارتاپی موفق دیگر نیز به عنوان داور، مربی یا سخنران فعالیت داشته‌ام و اکنون نیز در حال توسعه استارت‌آپ خودم یعنی یواسپیس (Uspace.ir) هستم.

This entry was posted in استارتاپ, عمومي, نقد فناوري اطلاعات. Bookmark the permalink.